De eerste week Jakarta en Yogya - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Marlous Kooijman - WaarBenJij.nu De eerste week Jakarta en Yogya - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Marlous Kooijman - WaarBenJij.nu

De eerste week Jakarta en Yogya

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marlous

09 Mei 2009 | Indonesië, Yogyakarta

Allereerst bedankt voor al jullie lieve berichtjes, mailtjes en telefoontjes met ons vertrek! En natuurlijk niet te vergeten een extra bedankje voor ons uitzwaai team! Ondertussen zijn wij gister aangekomen in Yogyakarta en omdat het hier al uren regent, moesten wij ook aan jullie in Nederland denken.

Zondag zijn wij om 10 uur aangekomen in Jakarta. Daar werden we overvallen door de hitte, maar wel heel lief opgewacht door Ed & Trees. Een ouder echtpaar, vrienden van Marlous haar familie. Daar hebben we 4 heerlijke dagen doorgebracht. Ontzettend gastvrij ontvangen en verwend. Jakarta is chaotisch, druk, warm, met grote contrasten. We hebben ons keer op keer verbaasd over het verkeer en het dagelijks leven. Het verkeer is zo druk, auto's rijden waar ze dat kunnen en de talloze brommertjes en tuktuk's schieten hier tussendoor. En bijna overal en altijd file in de vieze stad.Het leek een wonder dat er geen ongelukken gebeurden, maar de mensen hier vinden het natuurlijk heel gewoon. Het contrast tussen rijk en arm is er groot, in de auto met chauffeur langs de sloppenwijken.

De chauffeur van Ed & Trees reed ons in ruim een uur naar huis, terwijl wij elkaar leerden kennen. Aangezien Ed & Trees vroeger nog met het Nederlands opgevoed zijn, spreken zij zo goed als vloeiend Nederlands. Aangekomen bij het huis, na een kopje thee en even opgefrist te hebben, schoven wij aan voor onze eerste echte Indonesische maaltijd. 's avonds werden wij direct uitgenodigd door de dochter van Ed & Trees om met haar familie te gaan eten en zo zaten wij binnen een paar uur te genieten van de gerechten die zij voor ons besteld hadden.

De volgende dagen vlogen om. We hebben veel tijd doorgebracht met Tommy (21), de kleinzoon van het echtpaar. Samen met zijn vriendinnetje, Annet, hebben zij ons meegenomen naar de Botanische tuinen van Bogor en een theeplantage. Op de plantage dronken we groene thee met heerlijke zoete Pisang Goreng en maakte we een korte wandeling. Het uitzicht was prachtig! Vervolgens verder de berg op voor een lichte maaltijd en een uitzicht over het dal. Ter afsluiting nog eendrankje in een chique bar en daarna moe maar voldaan naar huis.

De volgende dag zijn we met Ed & Trees naar de oude haven gegaan uit de VOC tijd. In de haven viel het op dat we een van de weinige toeristen waren. We hebben een bootje genomen, die door een oude, verweerde Indonesische man voort geroeid werd. Helaas was het water en de haven erg vervuild, mensen hebben hier geen moeite afval te dumpen waar ze dat kwijt kunnen. Verder hebben we nog een museum en uitkijktoren van deze tijd bezocht. 's Avonds weer lekker uiteten geweest met Ed, Trees Tommy en Annet in een van de grootste winkelcentrums in Jakarta.Onze laatste dag in Jakarta zijn we met de chauffeur naar Taman mini geweest. Een soort Madurodam, met traditionele huizen van de verschillende delen van Indonesie, maar dan op ware grootte. De laatste avond in stijl afgesloten met een goede maaltijd en een spelletje Congkak. Een traditioneel Javaans spel, dat je met z'n tweeen speelt. De bedoeling is dat je door schelpjes over te hevelen naar bakjes, zoveel mogelijk schelpjes aan jouw kant krijgt.

' s Ochtends vroeg hebben vervolgens afscheid genomen en zijn we met de trein vertrokken naar Yogyakarta. Na een 9 uur durende prachtige treinreis, door rijstvelden en bergen, kwamen we aan in Yogya. De volgende dag zijn we gelijk, om 5 uur in de ochtend, vertrokken naar de Borobudur en Prambanan. Zoals op de foto's te zien is (www.marlous.broueriusvannidek.nl --> foto's) prachtige plaatsen en tempels. Ontzetten indrukwekkend en wederom weinig toeristen. We moesten erg lachen om de kinderen en locals die met ons op de foto wilden of een praatje wilde maken. Europese toeristen zijn ook een attractie. Vandaag nog naar de Marapi vulkaan geweest me zonsopgang, erg mooi om te zien. Het is een nog actieve vulkaan, zoals op de foto's ook te zien is. Morgen richting de Bromovulkaan en dan naar Bali.

Wij vermaken ons hier meer dan goed dus en genieten er volop van. We zijn druk, zien mooie dingen en hebben het gevoel dat er al een eeuwigheid voorbij is. Wij zijn overigens te bereiken op een Indonesisch nummer, indien noodzakelijk, +6287886125803.

Liefs,

Patty & Marlous

• 09 Mei 2009 - 12:45

Jeske:

Klinkt goed, wat hebben jullie al veel gedaan en gereisd in een paar dagen!! Ben wel een beetje jaloers, wil ook wel naar Bali hoor :) Gisteren inderdaad baggerweer hier met flinke buien, vandaag gelukkig zonnig. Ik ga nog gauw even jullie foto's bekijken en dan lekker naar buiten. Geniet ervan en Marlous alvast van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Dikke kus

• 09 Mei 2009 - 13:23

Wies:

Ha Marlous en Patty,
    Fijn dat jullie helemaal heel zijn aangekomen en geweldig goed zijn ontvangen! Wat een mooie foto's, ze geven een goed beeld bij de beschrijvingen. :-)
    Een hele fijne verjaardag morgen en een supertijd in Bali!
    Liefs, Wies

• 09 Mei 2009 - 15:28

Floor:

hoi hoi,
    wat leuk om jullie eerste verhaal te lezen. De fotootjes die erbij zitten zijn echt super!! Je wordt er idd behoorlijk jaloers van ;). Veel plezier nog op bali en ook met het vieren van je verjaardag Marlous!
    groetjes uit die Neuhuijze

• 09 Mei 2009 - 16:26

Heleen:

Hey lous,

klinkt idd actief voor die paar dagen!

geniet ervan!

• 09 Mei 2009 - 19:26

Marjo:

Klinkt zeker goed! Inderdaad bizar dat jullie nu al zoveel hebben gezien, belooft vast veel goeds voor de rest van de reis!! Geniet alvast van je verjaardag Lous, en van al 't moois daar natuurlijk!

Liefs Marjo

• 09 Mei 2009 - 19:37

Sabine:

Hey!
    klinkt supergoed allemaal! Plaatjes zien er ook mooi uit! Nou doe de groetjes maar aan die voorouders van me :-)
    Ben morgen heel de dag op de tennisbaan ivm competitie, dus nu alvast van harte gefeliciteerd! Geniet van de dag en de omgeving!
    xxSabine

• 09 Mei 2009 - 21:32

Tineke En Loes:

hiep hiep hoera!!! We hebben geproost op je verjaardag -een kwart eeuw- zit je aan een lekkere coctail op een tropisch strandje!!! Geniet er lekker van en een dikke kus van teunis, loes, sef en tineke

• 10 Mei 2009 - 09:26

Leonie:

Hey meiden!

Fijn te horen dat het allemaal goed gaat en dat jullie met volle teugen genieten! Nog heel veel plezier en Lous van harte gefeliciteerd met je verjaardag!

Veel liefs,
    Leonie

• 10 Mei 2009 - 09:36

Ing:

lang zal lousj leven lalalala! vast wel bijzonder je verjaardag daar?!! geweldige dingen aan t doen jullie,nicenicenice!geniet van elke dag en blijf mooie dingen schrijven!
    enjoy meisjes! dikke kus

• 10 Mei 2009 - 16:08

Jeske:

Hee Lous,

Gefeliciteerd met je verjaardag!!! (kost het je iets om sms te ontvangen op dat Indonesische nummer? Durfde toch niet helemaal...) Geniet ervan, dikke kus en liefs uit Utrecht

• 10 Mei 2009 - 23:33

Suus:

Lous, dikke knuffel! Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Heb je leuke dag gehad?? Geniet van Bali, schijnt super te zijn! Veel plezier meiden! Blijf met veel plezier jullie verhalen en foto's volgen!
    x Suus

• 11 Mei 2009 - 06:25

Eveline:

Hi meiden,

En lekker de Bromo beklommen vannochtend? Marlous nog een leuke verjaardag gehad gisteren?
    Wij stappen zo op het vliegtuig richting Thailand. Gisteren om 5 uur toch naar de Borobudur gegaan. Gelukkig klopte Rick 5 min voor vertrek nog even aan want was door de wekker heen geslapen... Lekker handig...

Genietze lekker op Bali komende dagen!

Groetjes,

Eveline

• 11 Mei 2009 - 08:48

Karlijn:

Hey Marloes, leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt :-)Zal je een mail sturen over Bali, zie maar of je er wat aan hebt!

Groetjes en ENJOY YOUR TIME GIRLA!!

X

• 11 Mei 2009 - 08:49

Karlijn:

p.s GEFELICITEERD!!! Toppie daar ver weg je verjaardag vieren, is weer eens wat anders dan in Ned :-) X...

• 11 Mei 2009 - 09:46

Lisette:

Hi Lousje!
    We hebben ze gister in de pan gehakt hoor :-)
    7-2 van het veld geslagen, dus je kunt trots op je teampie zijn.
    Nog gefeliciteerd he! Geniet van de mooie dingen daar, heel veel plezier!
    XX

• 11 Mei 2009 - 21:05

Jan Senior:

Jullie zijn goed bezig meiden! ga zo voort.

• 14 Mei 2009 - 08:45

Truus:

Hallo meiden. Leuk om wat te horen van jullie op deze manier, ben jaloers, vooral op jullie zon!! Hier nog geen kleindochter voor mij, ik jou jullie ook op de hoogte! Kus Truus.

• 16 Mei 2009 - 08:36

Linda:

Hee Marlous en Patty!

Leuk om jullie verhalen te lezen! Een beetje laat, maar Marlous alsnog gefeliciteerd! Hebben jullie het ook zo koud gehad op de Bromo vulkaan? Veel plezier op Bali en geniet ervan!

groetjes uit Den Bosch
    xx Linda

• 21 Mei 2009 - 12:00

Mama:

Hallo Patty, Marlous.
    Weinig tijd om te schrijven zeker, dan zullen jullie toch wel erg genieten, ga zo door!
    Zijn jullie al mooi bruin? xxxPatty,xxx je moeder.