Het wonderschone Laos - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Marlous Kooijman - WaarBenJij.nu Het wonderschone Laos - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Marlous Kooijman - WaarBenJij.nu

Het wonderschone Laos

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marlous

02 Juli 2009 | Vietnam, Hanoi

Na een portie Bami en een loempiatje op de straat gegeten te hebben vertrokken we dan met de "disco" nachtbus (de verlichting in de bus had alle kleuren van de regenboog)naar Laos. Dit ging eigenlijk heel soepel. Om 6 uur 's ochtends werden we gewekt om de visa papieren in te vullen alvorens we de grens over gingen. Rond negenen waren we dan in Vientiane.

Vientiane is de hoofdstad van Laos maar stelt niets voor. Het is meer een dorp. Volgens de Lonely Planet zijn de "hoogtepunten":
* de arc de triomph
* That Luang (een stupa)
* Xieng Kuang (Buddha park)
* Terrasjes aan de Mekong
Op de foto's (marlous.broueriusvannidek.nl) kunnen jullie zien dat het allemaal niet heel indrukwekkend was... Ons persoonlijke hoogtepunt was de busreis met de local bus naar Xieng Kuang. We kwamen aan op het busstation toen de bus net ging vertrekken maar wij mochten er natuurlijk nog even bij. De bus had de grote van een uit de kluiten gegroeide minibus, maar hier (in Laos) proppen ze er in plaats van 15 mensen 30 mensen in. Wij waren de laatste en we waren een ware attractie de buschauffeur kon niet ophouden met naar ons te glimlachen.

Omdat de local bus ons zo beviel en omdat deze veel goedkoper was besloten we deze bus ook te nemen naar onze volgende bestemming Vang Vieng. Vang Vieng staat bekend om het "tuben". Voor de leken; "tuben" is met (of zonder) band de Nam Song rivier af en bij elke bar die je tegenkomt binnengehaald worden om een emmertje drank te nuttigen en vervolgens dan via een glijbaan, kabelbaan of liaan weer verder te gaan. We kunnen jullie vertellen, het zijn heel veel barren. De eerste dag waren we pas laat in Vang Vieng maar we wilden toch even een kijkje gaan nemen. Dat hebben we gedaan samen met 3 nederlandse jongens die we in de bus ontmoet hadden. We kwamen er al snel achter dat je geen "tube" nodig hebt en dat de meeste mensen niet veel verder komen dan de eerste 4 barren. Eigenlijk stonden we een beetje met plaatsvervangende schaamte te kijken naar alle laveloze schaarsgeklede feestgangers die in de wonderschone natuur eigenlijk heel misplaatst waren. Het was erg vermakelijk en gezellig!

De volgende dag hebben we (zonder band) volop deelgenomen aan het feestgedruis alleen dan wat gepaster gekleed. De modderpoelbar (bar 4) was een groot modder gevecht. Als je er eenmaal bent ingegooid dan zorg je er natuurlijk voor dat nog veel meer mensen te modder gaan. Wat een feest! Ook wij zijn deze dag niet verder gekomen dan bar 4... Toen was het donker en zijn we naar huis gegaan om een avond in een restaurant aan een stuk door Friends te kijken. Op dag 2 hebben we daadwerkelijk een tube gehuurd en zijn de rivier af gegaan. In de tuk-tuk naar het tubing station (beginpunt van het tuben) raakte we ingesprek met een nieuw-zeelander, Dale, en hij is gezellig de hele dag met ons meegegaan. De omgeving rond de Nam Song is echt fabelachtig, het enige minpunt was dat het de hele dag aan een stuk door regende... Maar gelukkig hadden veel barren na bar 4 kampvuurtjes waar we konden opdrogen.

Toen was het tijd om weer verder te gaan en de volgende bestemming was Luang Prabang. Dit stadje staat op de werelderfgoedlijst en is prachtig. We zaten in een hostel direct aan de rivier dat werd gerund door een heel lief gezinnetje dat elke morgen in de lobby gezamelijk ochtendgynastiek deed voor de tv (erg grappig). Helaas had de regen ons achtervolgt... Het heeft 3 dagen lang aan een stuk door geregend. De eerste dag een beetje cultureel gedaan, museumpje, tempeltje en traditionel dans. De volgende dag naar de Kouang Si waterval geweest. De regen weerhield ons niet om een wandeling te maken en om te gaan zwemmen (dit laatste geldt alleen voor Marlous). Onze laatste dag in Luang Prabang begon droog zodat we mooi "de mars van de monniken" konden aanschouwen (erg indrukwekkend) alvorens we aan ons avontuur aan de overkant van de rivier begonnen. Aan de ander kant van de Mekong lagen volgens de Lonely Planet 3 tempels dus dat leek ons wel een bezoekje waard. We waren niet te enige die dat dachten wasnt we vertrokken tegelijk met nog een Nederlandse jongen en een Canadees. Helaas was niets minder waar. Door de regen was alles aan de andere kant van de rivier in een grote modderpoel veranderd en het regende nog steeds. Dus zeiknat liepen wij over spiegelgladde paden/wegen. Maar helaas stelden de 3 tempels niets voor... Terug aangekomen bij de boot moesten we nog een vrij steile helling af. Om het feest nog compleet te maken gleden we hier met het einde inzicht nog even uit in de modder. Wat een grap!

Diezelfde dag met het vliegtuig naar Hanoi gevlogen. We zijn nu dus in Vietnam en de eerste indruk is zeer positief. Vanochtend zijn we naar het mausoleum van Ho Chi Min geweest. Daar moesten we netjes in paartjes van twee in de rij staan tot we eindelijk het gebouw in mochten. Het was een heel bizare ervaring, het hele ritueel dat vooraf ging maar vooral het langs het lichaam (pop??) lopen. Verder zijn we nog naar de Van Mieu (eerste universiteit van Vietnam) gegaan (erg mooi) en hebben we het ethnologisch museum geweest. Vandaag dus erg cultureel gedaan :)!

Hanoi lag eigenlijk niet op onze route maar veel van de mensen die we tegen zijn gekomen die in Vietnam waren geweest raadden ons aan om naar Hanoi te gaan om Halong Bay te bezoeken. En dat is precies wat we gaan morgen gaan doen!!

Liefs!

• 02 Juli 2009 - 18:27

Noor:

He Meiden,

Ondanks de regen klinkt het nog steeds als een droom!!

Geniet ervan, xx

• 02 Juli 2009 - 19:09

Karlijn:

Meis WAT GEWELDIG ALLEMAAL WAT JE DOET!!!! Ik herken alles :-)Ook die 3 tempels wat zo tegen valt hahaha en die locals enz enz zo leuk.... Geniet er van meissie!!! Have fun en enjoy your holiday :-)

Liefs xxx

• 02 Juli 2009 - 23:02

Jan Senior:

wel een beetje respect voor oom Ho! een van de grootste bevrijders die ooit bestaan heeft!

• 03 Juli 2009 - 10:56

Liza:

Hey Lousje!

Leuk verhaal weer hoor. Ik zal zo eens naar je foto's kijken!

Zondag vertrek ik zelf dus zal dan (nog) minder reacties plaatsen :)

Liefs!

• 04 Juli 2009 - 12:42

Petra:

Hi Marlous en Patty,

Klinkt heerlijk meiden!!
    Grappig dat jullie nu in Vietnam zijn. Eind juli gaan Arjen en ik daar ook heen (een mooie vervanger van de transmogolie-expres toch?!)
    Geniet nog verder van jullie hele mooie reis.

Liefs P

• 05 Juli 2009 - 20:46

Marjo:

Hey Lous en Patty,

mooie verhalen weer! Jammer van de regen, maar zo te horen mag het de pret (gelukkig!) niet drukken. Lous thanks voor je lieve kaartje! Wij zijn net terug van weekje Gran Canaria, was heerlijk en alles behalve regen (warrum! net als hier in NL trouwens...). Morgen gaan we onze 2 katjes halen.
    Geniet er wederom weer van, veel plezier in Hanoi!

xx Marjo

• 05 Juli 2009 - 21:02

Daphne:

Hey Pat,
    Thanks voor je smsje, leuk!
    Net al jullie verhalen gelezen, wat een geweldige dingen doen jullie allemaal zeg...wel een beetje jaloers...
    Hier was het erg warm, dus vandaag naar het strand geweest. Helaas vanaf morgen alleen maar slecht weer.
    Veel plezier in Vietnam!
    kus daphne

• 06 Juli 2009 - 20:04

Wies:

Ha Marlous en Patty,

Leuk om weer van jullie te lezen! Jammer van de regen... Maar de zon komt vast vanzelf weer!

Veel plezier en geniet ervan!

X Wies

• 08 Juli 2009 - 11:31

Jantje:

ha meiden
    heel goed om van jullie te horen en dat alles goed gaat natuurlijk.
    mis je wel een beetje pat :( boehoe :) ben wel een beetje jaloers op jullie mooie trip maar ja er moet ook gewerkt worden natuurlijk kusjes jan

• 08 Juli 2009 - 14:31

Marij:

ladies!

zolang jullie netjes cultureel erfgoed opsnuiven mogen jullie af en toe best laveloos de westerse toerist uithangen en na 4 bars de tel kwijt zijn ;)

geniet van de vrijheid!

xx

• 09 Juli 2009 - 22:40

Anneke:

Wat een heerlijke verhalen en ik ben reuze benieuwd.
    Misschien wat voor ons in januari. tegen die tijd kun je live verslag doen.genieten anneke

• 11 Juli 2009 - 17:55

Cocky :

Hai meiden,
    Het gaat nog steeds goed lees ik. Wat een feest zo'n trip. Wij zijn net weer een week aan het werk na onze miezerige 3 weken. Was overigens wel geweldig hoor maar zo kort.Jullie hebben nog even dus geniet ervan. En regen, ach dat hoort er ook bij

• 14 Juli 2009 - 10:18

Jeroen :

hey hey,

haha, je hebt gewoon mij in je reisverslag opgenomen!
    Ik was die gek die ook die 3 tempels in Luang Prabang heb bezocht in de zeikregen!
    Ik zit helaas al weer op kantoor...:( Er had zich een marloes aangemeld op de hyves van mijn stagebedrijf www.discoveryreizen.hyves.nl en dacht ff dat jij het was! maar niet dus! en toen dacht laat ik jullie ff opzoeken op internet! verveelde me:P
    Hebben jullie het naar je zin in Vietnam of zijn jullie al weer weg daar?
    Ik hoor het wel
    Veel plezier nog!

groetjes Jeroen

• 16 Juli 2009 - 15:50

Lisette C:

Hallo Marlous en Patty,

eindelijk eens tijd gehad om jullie verhalen te lezen. Leuk hoor! Veel herkenning en ook veel nieuw voor ons. Wij waren vorig jaar oktober bij Ho Chi Minh toen hij voor "onderhoud" gesloten was, dus hebben hem zelf niet kunnen zien. Leuk dat het bij jullie wel kon.

Meiden geniet ervan, blijf schrijven dan blijven wij mee genieten. En schitterende foto's hoor!

Groeten van Lisette en ook Frits Couwenberg

• 18 Juli 2009 - 07:23

Tineke En Sef:

lieve Marlous en Patty,
    Stiekem zijn wij wel een beetje jaloers op jullie! Wat een prachtreis tot nu toe. Zien uit naar het volgende verslag.
    XX Tineke en Sef.