Laatste weken - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Marlous Kooijman - WaarBenJij.nu Laatste weken - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Marlous Kooijman - WaarBenJij.nu

Laatste weken

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marlous

28 Juli 2009 | Thailand, Chiang Mai

Wij bedachten ons dat het alweer even geleden is dat we een verhaal getypt hebben, de tijd vliegt hier dan ook voor ons. Maar goed, waar waren we gebleven... Vanuit Hanoi zijn we in de vroege morgen richting Halong Bay vertrokken, met een groep van ongeveer 20 man. Na een aantal uurtje rijden door het prachtige landschap, kwamen we aan bij de haven van Halong City. Hier werden we op een erg luxe boot geladen en gingen Halong Bay tegemoet. Onder het genot van een heerlijke lunch vaarden we tussen de meer dan 3000 eilandjes door die het gebied rijk is. Halverwegen nog een stukje kanoen en toen op naar ons prive-eilandje. De gemiddelde Halong Bay trip gaat richting Cat Ba eiland, waar het veel te druk is. Wij hadden een trip geboekt bij een organisatie met een eiland waar maximaal 20 mensen op konden. Met maar 6 strandhutjes, die paar mensen, een heerlijke bbq en een paar flessen wijn hebben we hier een super avond gehad! Bij het vertrek om 8 uur 's ochtends hebben we ons wel eens fitter gevoeld, maar gezellig was het zeker!

Eenmaal weer terug in Hanoi hebben we hier nog een dag doorgebracht, wat ondanks de regen nog steeds leuk was. Vanuit Hanoi zijn we richting Hue vertrokken, met voor de eerste keer een slaapbus. Dit betekende drie rijen stapelbedden, met in de gangpadden een heleboel Vietnamese die geen buskaartje hadden gekocht. De chauffeur toetterde onophoudelijk, wat de nachtrust niet echt ten goede kwam. Een hele ervaring in ieder geval. Om een beetje meer van de Vietnamese geschiedenis mee te krijgen hebben we in Hue een kijkje genomen binnen de oude paleismuren en zijn we naar de Demilitairized Zone geweest, het vroegere grensgebied tussen noord en zuid. Onze gids heeft ons verschillende plekken laten zien die een belangrijke rol gespeeld hebben in de oorlog. Eigenlijk is weinig meer te zien van de ontzettende schade die in het gebied is aangericht, nog maar zo kort geleden. De Vietnamezen hebben alles opgeruimd, verkocht en het gebied is weer volledig begroeid. Toch was het een interessante en indrukwekkende tour, door het gebied, de uitleg, het museum en de ondergrondse tunnels.

Na Hue zijn we verder naar beneden gereisd, langs de kust, naar Hoi An. Hier vind je ongeveer 1 miljoen kleermakers en verder is het een schattig stadje. We waren hier al voor gewaarschuwd, dus hadden we al weken lopen dagdromen over de creaties die we wilden laten maken. Uiteindelijk hebben we mooie avondjurken, jassen en rokjes laten maken voor ons beide. Alles zit als het goed is nu in een doos op een boot ergens op de oceaan. Als het goed is hebben we er over een maand of drie heel veel plezier van. De laatste avond in Hue dachten we even een drankje te doen in een kroeg, dit bleek erg gezellig! En voor we het wisten zaten we zo'n twee uur later ineens op een beachparty! Zomaar spontaan een topavond! Het eindeloze passen van onze nieuwe kleren in de hitte, was daarna wel een iets grotere opgave.

Vanuit Hue naar Nha Trang, voor nog een paar dagen aan het strand. Hier leerden we een groepje Vietnamezen kennen van onze leeftijd. Zij nodigden ons uit om mee te gaan naar een modderspa en daarna een hapje te gaan eten. Het werd uiteindelijk een erg leuke dag. De modderspa was een drukke, dolle boel, met een massage waarbij wij nogal schrokken toen het mevrouwtje over onze rug begon te wandelen. Het restaurant was luxe, vol met locals en heerlijk eten. Zij hebben voor ons besteld en wij mochten lekker genieten van al het lekkers!

De laatste bestemming in het mooie Vietnam, was Ho Chi Min City. Een inmens grote, drukke stad. We waren hier dan ook te kort om er echt wat van mee te krijgen. De tentoonstelling in het War Museum was echter erg indrukwekkend en alleen al de trip naar deze grote stad waard. De volgende dag al zijn we op een tour door de Mekong Delta vertrokken. Met een bus en vervolgens een boot hebben we twee dagen gezien hoe de mensen op het water leefden en hun geld verdienen. Op de floating market was het leuk om te zien dat er vanalles verkocht werd vanaf boten, de drijvende huizen op het water waren vaak erg armoedig. De tourgroep was erg gezellig, met een aantal van deze mensen hebben we nog een poosje door Cambodia gereisd. Cambodia was dus de volgende bestemmig. Via de Mekong Delta heeft de boot ons over de grens gebracht. Uiteindelijk hebben we zo'n 10 uur aan een stuk op de boot gezeten, een ontzettend mooie maar erg lange trip. De grensovergang was een grap, zoals wel vaker als we over land de grens over gaan.

Uiteindelijk hebben we in Cambodia Phnom Penh, Sihanouk ville en Siem Reap aangedaan. De tijd begon een beetje te dringen. In Phnom Penh hebben we de killing fields, het genocide museum bezocht en het Royal palace bezocht. Het regime van de Rhode Khmer in Cambodia is verschrikkelijk geweest, de killing fields en de S21 gevangenis zijn hier een klein, indrukwekkend onderdeel van. Het Royal Palace was vooral een overdaad aan gouden tempels, maar mooi om te zien. Sihanouk ville is een strandplaats in ontwikkeling. Helaas hebben we in Cambodia erg veel regen gezien, dus echt aan het strand liggen zat er niet in. We hebben ons hier wel prima vermaakt met koffie leuten, wijntjes drinken en filmpjes kijken. Siem Reap is bekend om tempelcomplex van Angkor. Het gehele tempelscomplex was machtig om te zien. We hebben zo'n 10 uur rondgekeken en ons bij elke tempel weer verbaasd over hoe mooi het was. De tijd en natuur heeft echter ook z'n werk gedaan, waardoor er veel stuk en in wederopbouw is. Verder konden we in Siam reap erg leuk shoppen op de gezellige marktjes.

Vanuit Cambodia hebben we ons gewaagd aan een 11 uur durende busrit naar Bangkok. Vanuit Bangkok wilden we vervolgens naar Chiang Mai in het noorden van Thailand. Dit kon alleen nog met de nachttrein, wat ons nog eens 15 uur zou kosten. De treinreis was uiteindelijk wel ontzettend mooi. We hebben echt genoten van de rustige treinrit en de omgeving. Enigzins gebroken kwamen we aan in Chiang Mai, waar we de afgelopen dagen dus hebben doorgebracht. Het is een erg leuke staden De weekendmarkten zijn echt fantastisch, de kookcursus erg lekker, maar het hoogtepunt was een mahout-training eergister.We hebben de hele dag doorgebracht met olifanten en geleerd hoe een trainer met zijn olifant omgaat. Uiteindelijk mochten we met ze mee in bad. Een bijzondere ervaring allemaal!

Vanmiddag vliegen we naar Bangkok terug. Hier gaan we nog twee dagen relaxen en onzelf verwennen, want daarna moeten we afschied nemen van elkaar. Marlous gaat lekker op reis met Ruben en Patty vertrekt weer naar het gezellige Nederland waar ze iedereen gemist heeft. Marlous gaat jullie natuurlijk verder op de hoogte houden en Patty staat de 30e weer op Schiphol, dus tot over een paar daagjes!

Liefs

• 28 Juli 2009 - 06:50

Marjo:

Hey meiden,

fijn weer een update! Was al benieuwd waar jullie inmiddels uithingen.
    Ben ook erg benieuwd naar de mooie kleding, klinkt goed! Hier gaat alles z'n gangetje, werk nog 9 dagen als typmiep, dan vakantie en dan ga ik aan het werk bij Toque Toque!
    Lous geniet ervan met Ruben, vast fijn om elkaar weer te zien!!

Liefs Marjo

• 28 Juli 2009 - 09:01

Wies:

Ha Patty en Marlous,

Leuk om weer van jullie te lezen. 3 maanden gaan toch best snel denk ik, of niet? Ik ben weer terug uit Groenland, was echt super! Ook wij hebben 15 uur nachttrein gedaan (en daarvoor nog 2 dagen vliegen en veel wachten), ik was blij dat we er uiteindelijk waren... Maar mooi dat het bij jullie goed is bevallen!
    Patty, goede reis terug! Marlous, veel plezier met Ruben in China!

Liefs! Wies

• 28 Juli 2009 - 18:59

Noor:

He Meiden,

Mooie foto's ook; als je zo'n drijvend tankstation ziet, dan besef je wel dat inderdaad ALLES daar drijft. Bijzonder.
    Erg gaaf die olifantentraining, en die kookcursus lijkt me ook helemaal te gek. (naast alle geweldige plekken die jullie bezocht hebben uiteraard!)

Hier alles okee, werk is leuk en collega's ook. Overmorgen al eerste bedrijfsuitje!!

Patty, geniet van je laatste dagen daar met je vriendinnetje en een hele goede reis terug.
    Lous, jij ook genieten van de laatste dagen met Patty en daarna ontzettend veel plezier met tha Rub in China...op naar de volgende avonturen!

Liefs

• 29 Juli 2009 - 21:24

Marij:

wow... jullie hebben niet stilgezeten :)

patty, fijne terugreis.
    marlous, veel succes met de verdere reis!

x

• 04 Augustus 2009 - 11:46

Jeske:

Hee meiden,

Klinkt goed allemaal, wat hebben jullie veel gedaan! Zelf ben ik op vakantie geweest in Italie en daarna nog met Lars in Frankrijk en Italie, was erg leuk en ben net terug (gisteravond). Patty is inmiddels terug in nederland denk ik, zal wel even wennen zijn! Lous, heel veel plezier samen met Ruben! xxx Jes