De eerste etappe - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Marlous Kooijman - WaarBenJij.nu De eerste etappe - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Marlous Kooijman - WaarBenJij.nu

De eerste etappe

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marlous

13 Augustus 2009 | Mongolië, Ulaanbaatar

Hi allemaal,

Allereerst een wisseling van de wacht, Patty is terug in NL en Ruben heeft haar vervangen.

Na een geslaagde rendez-vous op het vliegveld met de taxi vertrokken naar het hotel, wat in een sloppenwijk in Beijing lag, maar niet te min niet onaardig was. Vandaar uit de eerste paar dagen Beijing verkend. Na de eerste 3 nachtjes verkast naar een goedkoper, centraler gelegen hotel en daar de overige nachten verbleven.

Alle must-sees gezien, Verboden Stad, Chinese Muur, Zomerpaleis, Mao, Tempel van de Hemel, Tian'anmenplein, hutongs, Bei Haipark, Olympische stadions, Witte Pagode, eigenlijk alles dus.

Beijing is een erg grote, drukke, warme en benauwde stad, wat vooral goed merkbaar was tijdens de bezoekjes aan de meest toeristische attracties. Over het algemeen weinig blanke toeristen en vooral heeeeel veel Chinezen. Over het algmeen zijn Chinezen heel vriendelijk en een beetje onderdanig, maar wanneer er rijen staan dan worden ze ineens onbeschoft, gaat iedereen voordringen en gelden er geen regels, dus maar in die traditie meegegaan :D. Zo laat niemand mensen uitstappen bij de metro maar probeer je gewoon zo snel mogelijk je zelf naar binnen te wurmen, tegen de mensenmassa in. Of smijt je gewoon wat geld op de toonbank als je aan de beurt wilt zijn. Of stiekem langs de rij voor het Mausoleum rennen (liefst met kind) als de bewakers even niet kijken.

Het weer was over het algemeen smoggy en warm, met een paar uitzonderingen, 3 hele heldere dagen gehad, meteen erg warm en 1 heel erg mistige dag gehad, helaas voor ons bezochten we net die dag de Chineze Muur en hadden we dus maar 20 meter uitzicht... Verder heeft het enkele dagen ook bizar hard geregend waardoor straten meteen in mini-zwembaden veranderden.

Tot zover Beijing, op 11 aug om 7.45 vertrok de trein richting Ulaan Baatar, de hoofdstad van Mongolie. Het zou een zit van 30 uur worden. We deelden de coupe met 2 italianen die best aardig engels konden en prima gezelschap waren. Allerlei landschappen passerden we onderweg, allereerst veel bergen, gevolgd door steppe en daarna (Gobi-)woestijn. Hele reis ging prima, alleen de grensovergang duurde wat lang. In totaal 5 uur, maar daarvan werden de eerste 2 uur gebruikt om de wielen onder de treinen te vervangen. In plaats van reizigers te laten overstappen op een andere trein, tillen ze elke wagon op, rijden de oude wielen weg, en plaatsen er nieuwe onder. Best aardig om dat eens te aanschouwen. Eenmaal in Mongolie voornamelijk woestijn en steppe en heel erg droog, vlak en open met af en toe een tent (ger), en kuddes paarden, kamelen en jaks.

Morgen zullen we beginnen aan een 7-daagse rondreis door de Gobi-woestijn, een primitieve tocht, slechts 1 keer mogelijkheid om te douchen (openbare douceh?) en inkopen te doen. De nachten zullen we doorbrengen in Ger tenten bij lokale nomaden families, erg spannend dus. De komende paar dagen dus een radio-stilte van onze kant.

Dat was het voor nu, foto's zijn weer te vinden op marlous.broueriusvannidek.nl

Groetjes!

• 13 Augustus 2009 - 07:37

Tim:

Spannend Lous,

heel veel plezier daar in de woestijn!

Kus, Tim.

• 13 Augustus 2009 - 16:57

Noor:

He Lous en Ruub,

Was al bang dat jullie heel erg veel last van de orkaan zouden hebben gehad. Maar volgens mij valt dus goed mee. Die uitgestrekte vlakten in Mongolië en dan bij die families lijkt me erg bijzonder. Fokken ze paarden of bizons ofzo?

Lous; had jij eigenlijk nog aan iemand doorgegeven of je interesse hebt in de "oude" kamer van Floor? Ik heb er niets meer over gehoord.

Geniet ervan jullie twee, dikke kus

• 17 Augustus 2009 - 09:45

Wies:

Ha Marlous en Ruben,

Ben benieuwd hoe het in de woestijn is geweest! Puck was erg enthousiast over Mongolië (vond ze mooier dan China en Rusland) :-)
    Maak veel foto's!

Liefs, Wies

• 20 Augustus 2009 - 08:33

Harm:

Ha Ruben & Marlous,

Lekker gedoucht ondertussen? Was het een mooie trip door de woestijn?

Heb nog een fijne tijd in Mongolië en Rusland!

Harm